a)Keterangan
Jawatankuasa Pengurusan Aduan Terhadap BPA (JKPAT) adalah jawatankuasa yang bertanggungjawab menyiasat dan mengambil tindakan sewajarnya terhadap aduan yang dibuat berkaitan kualiti perkhidmatan yang disampaikan oleh BPA dan tatalaku pegawai/kakitangan BPA.
Jenis aduan yang boleh dibuat terhadap BPA adalah :
-
- Kelewatan / Tiada tindakan;
- Tindakan tidak adil;
- Salah guna kuasa / penyelewangan yang bukan bertujuan mendatangkan keuntungan;
- Salah laku pegawai/kakitangan BPA; dan
- Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.
b) Cara Membuat Aduan dan Pihak Yang Perlu Dihubungi:
No. |
Cara-Cara |
Catatan |
1 |
Emel |
jkpat[at]pcb[dot]gov[dot]my |
2 |
Telefon |
03-8000 8000 |
3 | Surat |
Biro Pengaduan Awam, |
c) Soalan-soalan Lazim
1. Apa yang boleh saya adu terhadap BPA?
Semua aduan yang berkaitan dengan kualiti perkhidmatan yang disampaikan oleh BPA dan tatalaku pegawai/kakitangan BPA.
2. Siapa yang boleh membuat aduan?
Orang awam.
3. Bolehkah saya membuat aduan terhadap kakitangan BPA Negeri?
Boleh.
4. Apa maklumat yang diperlukan semasa membuat aduan terhadap BPA?
Nama, No. Kad Pengenalan, Alamat, No. Telefon, Emel dan Perihal Aduan.
5. Apa yang berlaku kepada aduan saya?
-
- Aduan dan hasil siasatan akan dibincangkan di Mesyuarat Jawatankuasa Pengurusan Aduan Terhadap BPA;
- Siasatan dijalankan mengikut keperluan dan kesesuaian aduan; dan
- Tindakan diambil berdasarkan keputusan mesyuarat berkenaan dan dimaklumkan kepada pengadu sekiranya perlu.
6. Kekerapan Mesyuarat:
Mesyuarat diadakan dari masa ke semasa mengikut keperluan.