Soalan Lazim   
|   Hubungi Kami   
 |  Aduan / Maklum Balas    
Peta Laman   

 

1. Apa yang boleh saya adu kepada BPA?
Semua aduan/maklum balas yang berkaitan dengan tindakan dan keputusan Agensi Kerajaan yang dirasakan tidak adil dan tidak mengikut lunas undang-undang yang ditetapkan.
 
2. Adakah sebarang bayaran dikenakan untuk membuat aduan/maklum balas?
Tiada. Tiada bayaran dikenakan untuk setiap aduan/maklum balas.

3. Bolehkah saya membuat aduan/maklum balas bagi pihak orang lain?
Boleh, dengan izin pengadu.
 
4. Bolehkah saya mengemukakan aduan/maklum balas tanpa memberitahu maklumat peribadi?
Boleh, sekiranya aduan/maklum balas telah melibatkan kepentingan awam dan maklumat yang mencukupi diterima untuk membolehkan siasatan dilakukan.
 
5. Adakah maklumat peribadi pengadu akan dirahsiakan oleh pihak BPA?

Semua aduan adalah penting kepada pihak BPA. Sekiranya pengadu ingin supaya maklumat peribadi pengadu dirahsiakan, pengadu boleh menyatakan di dalam butiran aduan.

 

6. Apakah jenis aduan/maklum balas yang boleh diterima oleh BPA?

  1. Kelewatan / tiada tindakan;
  2. Tindakan tidak adil;
  3. Kekurangan kemudahan awam;
  4. Kepincangan perlaksanaan dasar dan kelemahan undang-undang;
  5. Salah guna kuasa / penyelewengan yang bukan bertujuan mendatangkan keuntungan;
  6. Salah laku anggota awam;
  7. Kegagalan mengikut prosedur yang ditetapkan;
  8. Kegagalan penguatkuasaan; dan
  9. Kualiti perkhidmatan yang tidak memuaskan.

 

7. Apakah perkara/tindakan/isu yang tidak boleh dirujuk kepada BPA?

Isu-isu yang di luar skop BPA (sistem penyampaian perkhidmatan awam) seperti:

  1. Dasar-dasar kerajaan;
  2. Perkara-perkara yang meliputi bidang kuasa berikut:
    1. Jawatankuasa Khas Kabinet Mengenai Keutuhan Pengurusan Kerajaan;
    2. Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC);
    3. Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM);
    4. Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (SIAP);
    5. Jabatan Bantuan Guaman;
  3. Tribunal Tuntutan;
  4. Mahkamah;
  5. Isu peribadi;
  6. Politik;
  7. Isu perkauman; dan
  8. Isu yang melangkaui Akta Had Masa 1953

 

8. Bagaimana cara saya membuat aduan/maklum balas?

Klik di sini - Borang Aduan/Maklum balas

 

9. Apa yang perlu saya masukkan dalam aduan/maklum balas kepada BPA?

Maklumat yang perlu diisi: 

  • Jenis maklum balas;
  • Tajuk aduan/maklum balas;
  • Butiran aduan/maklum balas berserta lokasi aduan;
  • Aduan Terhadap Agensi;
  • Nama Pengadu;
  • Kad Pengenalan;
  • Telefon Bimbit;
  • E-mel  

10. Apakah yang berlaku kepada aduan/maklum balas saya?

Setiap aduan/maklum balas yang dikemukakan kepada BPA akan diterima jika berasas. Seterusnya disiasat dan diselesaikan. Pengadu akan dimaklumkan keputusan siasatan melalui e-mel atau surat atau boleh menyemak keputusan dengan melayari pautan Semak Aduan dan Maklum balas

 

11. Berapa lama BPA membuat siasatan?

Setiap aduan yang dikendalikan oleh BPA adalah berdasarkan ketetapan PKPA Bil. 1 Tahun 2009. Bagi pengurusan kes biasa, aduan perlu diselesaikan dalam tempoh 15 hari bekerja. Manakala, bagi aduan yang kompleks, ianya tertakluk kepada tempoh penyelesaian kes yang sesuai (boleh mencecah sehingga 365 hari).

HUBUNGI KAMI

BIRO PENGADUAN AWAM

Pusat Governans, Integriti dan Anti-Rasuah Nasional (GIACC)
Jabatan Perdana Menteri
Aras 2 dan 3
Blok F10, Kompleks F
Lebuh Perdana Timur, Presint 1
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan
62000 Putrajaya

Tel: 603 8000 8000

 IMBAS / MUAT TURUN

     
 
Web Mobil   Respons Rakyat